This is interesting:
Looks like Titan Minerals has some opposition to the "hurried" permitting of their Vista Mill in Peru back in December 2018.
https://www.regionica.gob.pe/pdf/transparencia_2019/resoluciones/grde/rgr_039_grde.pdf Original Spanish text, followed by the English translation using Google Translator
Pardon any typos and translation errors.
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Page 1 Gobierno Regional de Ica Ano del dialogo y reconciliationnacional____________ Resolucion Gerencial Regional No.39-2019-GORE-ICA/GRDE Ica, 20 de noviembre del 2019 VISTO.- los escritos presentados por los admininstrados don
MAXIMO ROMAN SANTA CRUZ y don
ISAAC WASHINGTON BOLIVAR HENRIQUEZ, solicitando la Nulidad de la Resolucion Directoral No. 044-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 31 de diciembre del 2018 y de la Resolucion Directoral No. 022-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 21 de mayo del 2019, el INforme Legal No. 20-2019-GORE.-ICA-GRDE/JBR de la Gerencia Regional de Desarrollo Economico, y;
CONSIDERANDO: Que, mediante Hoja de Ruta N° E-072421-2019 el seor
MAXIMO ROLANDO ROMAN SANTA CRUZ solicita que se declare la nulidad de oficio de la Resolucin Directoral N° 044-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 31 de diciembre del 2018, por la que se autoriza a la empresa Vista Gold SA.C. laconstruccin de la Planta de Beneficio “JULIA ESTHER” con una capacidad de 350 TMD, en el sector dePampa Chauchilla del Distrito de Vista Alegre, Provincia de Nazca, Departamento de Ica;
Que, asimismo solicita se declare la nulidad de oficio de la Resolucin Directoral N° 022-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 21 de mayo del 2019, por la que se otorga la Concesin de Beneficio a laEmpresa Vista Gold S.A.C. para la Planta de Beneficio “JULIA ESTHER”;
Que, con Hoja de Ruta N° E-072418-2019 don
ISAAC WASHINGTON BOLIVAR HENRIQUEZ requiere que se declare la nulidad de oficio de la Resolucin Directoral N° 044-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 31 de diciembre del 2018, por la que se autoriza a la empresa Vista Gold S.A.C. laconstruccin de la Planta de Beneficio “JULIA ESTHER” con una capacidad de 350 TMD, en el sector dePampa Chauchilla del Distrito de Vista Alegre, Provincia de Nazca, Departamento de lca;
Que, igualmente solicita se declare la nulidad de oficio de la Resolucin Directoral N° 022-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 21 de mayo del 2019, por la que se otorga la Concesin de Beneficio a laEmpresa Vista Gold S.AC. para la Planta de Beneficio "JULIA ESTHER”;
Que, los administrados manifiestan que el Informe Legal N° 041-2018-GORES-ICA/DREM/AT-AL/WGHM-DRAGM, seala que hasta en dos oportunidades que Vista Gold S.A.C. tiene lacondicin de Pequeo Productor Minero, lo que no se ajusta a la verdad. Dicha empresa no aparece en loslistados del Ministerio de Energa y Minas y no se encuentra en el Registro Integral de Informacin Minera- REINFO. Este hecho ya habra sido detectado por un Fiscalizador Evaluador de la Direccin Regional deEnerga y Minas con el Informe Tcnico N° 009-2018- GORE-ICA/DREM-AT/DFLO de fecha 16 de mayo de2018, el mismo que seala que la Resolucin Directoral N° 032-2010-GORE-ICA/DREM/AAM el cualaprueba el Estudio de Impacto Ambiental Semi detallado del proyecto de la planta de Beneficio habraquedado sin efecto, por no haber cumplido la empresa con iniciar las obras de ejecucin en el plazosealado en el Artculo 57o de la Ley N° 27446, Ley del Sistema Nacional de Evaluacin de ImpactoAmbiental. De acuerdo con el referido informe tcnico, la construccin de la Planta de Beneficio “se estararealizando sin cumplir con las autorizaciones, licencias y/o dems permisos emitidos por las Autoridades competentes”;
Que, el Informe Legal N° 041-2018-GORES-ICA/DREM/AT-AL/WGHM-DRAGM, seala quese deber autorizar, previa opinin favorable de la Direccin General de Minera, la publicacin de loscarteles tiene fecha del 28 de diciembre de 2018. Esto implica necesariamente que la publicacin de losavisos debi haberse hecho una fecha posterior, siendo que estaba
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Gobierno Regional de Ica Ano del dialogo y reconciliation nacional_____________ pendiente la emisin de la opinin favorable de la Direccin General de Minera. Sin Embargo, la publicacin en el Diario Oficial “El Peruano” y el Diario Correo de lea tiene fecha del mismo 28 de diciembre de 2018, esto es, sin haberse contadocon la opinin favorable de la Direccin General de Minera;
Que, al respecto el numeral 2) del artculo 10 del TUO de la Ley N° 27444, regula lo siguiente: “Son viciosdel acto administrativo, que causan nulidad de pleno derecho. 2) “El defecto o la omisin de alguno de los requisitos devalidez, salvo que se presente alguno de los supuestos de conservacin del acto a que se refiere el artculo 14 (....)
Que, tambin debe considerarse lo establecido en el artculo 30 del TUO de la Ley N° 27444, que indica los requisitos de validez de los actos administrativos siendo estos los siguientes: Competencia, Contenido, u objeto, finalidad Pblica, motivacin y procedimiento regular. En cuanto al contenido u objeto.- “Los actos administrativos deben expresar su respectivo objeto, de tal modo que pueda determinarse inequvocamente sus efectos jurdicos. Su contenido se ajustar a lo dispuesto en el ordenamiento jurdico, debiendo ser lcito, preciso, posible fsica y jurdicamente, y comprender las cuestiones surgidas de la motivacin”. Aunado a ello, el numeral 6.1) del artculo 6 del Texto nico Ordenado en mencin, seala que: “La motivacin debe ser expresa, mediante una relacin concreta y directa de los hechos probados relevantesdel caso especfico, y la exposicin de las razones jurdicas y normativas que con referencia directa a los anteriores justifican el acto adoptado”. El numeral 6.3) del artculo 6 del mismo cuerpo legal seala lo siguiente: “No son admisibles como motivacin, la exposicin de frmulas generales o vacas de fundamentacin para el caso concreto o aquellas que porsu oscuridad, vaguedad, contradiccin o insuficiencia no resulten especficamente esclarecedoras para la motivacin del acto”;
Que, el artculo 211o, numeral m2ii.i) del TUO de la Ley N° 27444 seala que: “En cualquiera de los casosenumerados en el artculo 10, puede declararse de oficio la nulidad de los actos administrativos, aun cuando hayan quedado firmes, siempre que agravien el inters pblico”, el numeral 211.2), de la misma norma indica: “La nulidad de oficio slo puede ser declarada por el funcionario jerrquico superior al que expidi el acto que se invalida. Si se tratara de unacto emitido por una autoridad que no est sometida a subordinacin jerrquica, la nulidad ser declarada por resolucindel mismo funcionario”. En caso de declaracin de nulidad de oficio de una acto administrativo favorable al administrado, la autoridad, previamente al pronunciamiento, le corre traslado, otorgndole un plazo no menor de cinco (5) das paraejercer su derecho de defensa”;
Que, en ese sentido, para declararse la nulidad de oficio de la Resolucin Directoral N° 044-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 31 de diciembre del 2018 y de la Resolucin Directoral N° 022-2018/GORE-ICA/DREM de fecha 21 de mayo del 2019, se debe proceder con el inicio del procedimiento administrativo para revisar de oficio la legalidad de lascitadas Resoluciones Directorales, considerando que el acto administrativo objeto de nulidad se encuentra presumiblemente inmerso dentro de las causales de nulidad previstas en el artculo 10, numeral 1) y 2) del TUO de la LeyN° 27444;
Que, por lo expuesto, compete a esta Gerencia Regional de Desarrollo Econmico INICIAR ELPROCEDIMIENTO ADMINISTRATIVO PARA REVISAR LA LEGALIDAD DE LA RESOLUCIN DIRECTORAL N° 044-2018/GORE-ICA/DREM DE FECHA 31 DE DICIEMBRE DEL 2018 Y DE LA RESOLUCIN DIRECTORAL N° 022-2018/GORE- ICA/DREM DE FECHA 21 DE MAYO DEL 2019, al encontrarse an dentro del plazo previsto por el numeral 211.3) del artculo 211 de la acotada Ley;
En uso de las atribuciones conferidas al Despacho por la Constitucin Poltica, Ley N° 27783 - Ley de Bases de la Descentralizacin, Ley N° 27867 - Ley Orgnica de Gobiernos Regionales y sus modificatorias Ley N° 27902,Texto nico Ordenado de la Ley N° 27444, Ley del Procedimiento Administrativo General, aprobado con Decreto Supremo No. 006-2017-JUS, y el Decreto Regional No 001-2004-GORE-ICA de fecha 24 de Junio de 2004, que aprueba el
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Gobierno Regional de Ica Ano del dialogo t reconciliation nacional_____________ Reglamento de Desconcentracion Admininstrativa de Competencia y Facultades Resoluctivas del Gobierno Regional de Ica, modificado por el Decreto Regional No. 001-2006-GORE.-ICA/PR de fecha 12 de Abril de 2006 y estando al Informe Legal No. 20-2019-GORE.ICA-GRDE/JBR de la Gerencia Regional de Desarrollo Economico;
SE RESUELVE:
ARTICULO PRIMERO, - INICIAR DE OFICIO EL PROCEDIMIENTO ADMINISTRATIVO PARA REVISAR LA LEGALIDAD DE LA RESOLUCION DIRECTIONAL NO. 044-2018/GORE-ICA/DREM DE FECHA 31 DE DICIEMBRE DEL 2018 DE LA RESOLUCION DIRECTORAL NO. 022-2018/GORE-ICA/DREM DE FECHA 21DE MAYO DEL 2019, por estar presumtamente inmersa en causal de nulidad prevista en el numeral1) del articulo 10 del TUO de la ley No. 27444
ARTICUOLO SEGUNDO, - OTORGAR al administrado un plazo de cicno (05) dias habiles segun lo estipulado en el Tercer Parrafo del Articuolo 211 del TUO de la ley No 27444; el cual se iniciara a partir del dia habil siguiente de aquel en que se notifique, para exprese los argumentos o aporte las pruebas que desvirtuen los fundamentos que cuestionan la legalidad de la RESOLUCION DIRECTORAL NO. 044-2018/GORE-ICA/DREM DE FECHA 31 DE DICIEMBRE DEL 2018 YDE LA RESOLUCION DIRECTORAL NO. 022-2018/GORE-ICA/DREM DE FECHA 21 DE MAYO DEL 2019
ARTICUOLO TERCERO,- NOTIFICAR la Resolucion de INICIO DE PROCEDIMIENTO ADMINISTRATIVO DE NULIDAD DE OFICIO DE LA RESOLUCION DIRECTORAL NO. 044-2018/GORE-ICA/DREM DE FECHA 31 DE DICIEMBRE DEL 2018 Y DE LA RESOLUCION DIRECTORAL NO. 022-2018/GORE-ICA/DREM DE FECHA 21 DE MAYO DEL 2019, A LA EMPRESA VISTA GOLD S.A.C debidamente representada por don ALBERTINI BAFFIGO GIORGIO RAMON,domiciliada en Jr. Bernardo Monteagudo No. 310 Magdalena del Mar - Lima, de conformormidad con lo dispuesto en los Articuolo 18 y 24 de la Ley No. 27444 Decreto Supremo No 006-2017-JUS, para los fines pertimentes
REGISTRESE, COMUNIQUESE, CUMPLASE ARCHIVESEZ
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Ica Regional Government Year of the national and reconciliation dialogue__________ Regional Management Resolution No.39-2019-GORE-ICA / GRDE Ica, November 20, 2019 SEEN.- the briefs presented by the administrators of Mr. MAXIMO ROMAN SANTA CRUZ and Mr. ISAAC WASHINGTON BOLIVAR HENRIQUEZ, requesting the Nullity of the Directorial Resolution No. 044-2018 / GORE-ICA / DREM dated December 31, 2018 and of the Resolution Director No. 022-2018 / GORE-ICA / DREM dated May 21, 2019, Legal Report No. 20-2019-GORE.-ICA-GRDE / JBR of the Regional Economic Development Management, and;
CONSIDERING: That, by means of Road Map N ° E-072421-2019 Mr. MAXIMO ROLANDO ROMAN SANTA CRUZ requests that the nullity of the Executive Resolution N ° 044-2018 / GORE-ICA / DREM dated December 31, 2018 be declared ex officio , which authorizes Vista Gold SA.C. the construction of the “JULIA ESTHER” Benefit Plant with a capacity of 350 MTD, in the Pampa Chauchilla sector of the Vista Alegre District, Nazca Province, Ica Department;
That, likewise, it is requested to declare the nullity ex officio of the Directorial Resolution No. 022-2018 / GORE-ICA / DREM dated May 21, 2019, which grants the Benefit Concession to the Company Vista Gold S.A.C. for the Benefit Plant “JULIA ESTHER”;
That, with Roadmap N ° E-072418-2019 Mr. ISAAC WASHINGTON BOLIVAR HENRIQUEZ requires that the nullity of the Executive Resolution N ° 044-2018 / GORE-ICA / DREM dated December 31, 2018, be declared ex officio the one authorized to Vista Gold SAC the construction of the Benefit Plant “JULIA ESTHER” with a capacity of 350 TMD, in the sector of Pampa Chauchilla of the District of Vista Alegre, Nazca Province, Department of lca;
That, likewise, it is requested to declare the nullity ex officio of the Directorial Resolution No. 022-2018 / GORE-ICA / DREM dated May 21, 2019, which grants the Benefit Concession to the Company Vista Gold S.AC. for the Benefit Plant "JULIA ESTHER”;
That, the administered ones state that the Legal Report N ° 041-2018-GORES-ICA / DREM / AT-AL / WGHM-DRAGM, indicates that in two opportunities that Vista Gold S.A.C. It has the status of Small Mining Producer, which does not fit the truth. This company does not appear in the lists of the Ministry of Energy and Mines and is not in the Integral Registry of Mineral Information - REINFO. This fact would have already been detected by an Evaluating Prosecutor of the Regional Directorate of Energy and Mines with Technical Report N ° 009-2018- GORE-ICA / DREM-AT / DFLO dated May 16, 2018, which indicates that the Resolution Directorate N ° 032-2010-GORE-ICA / DREM / AAM, the four-year trial of the Semi-detailed Environmental Impact Study of the Benefit plant project would have been without effect, because the company had not complied with starting the execution works in the square planned in the Article 57 of Law No. 27446, Law of the National System of Environmental Impact Assessment. According to the aforementioned technical report, the construction of the Benefit Plant “would be carried out without complying with the authorizations, licenses and / or other permits issued by the competent Authorities”;
That, the Legal Report N ° 041-2018-GORES-ICA / DREM / AT-AL / WGHM-DRAGM, indicates that it must be authorized, prior favorable opinion of the General Directorate of Mining, the publication of the cartels is dated December 28 of 2018. This necessarily implies that the publication of the notices should have been made a later date, being that it was
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Ica Regional Government Year of the national and reconciliation dialogue________ pending the issuance of the favorable opinion of the General Mining Directorate. However, the publication in the Official Gazette “El Peruano” and the Diario Correo de lea is dated on December 28, 2018, that is, without counting on the favorable opinion of the General Mining Directorate;
That, in this regard, numeral 2) of article 10 of TUO of Law No. 27444, regulates the following: “They are vices of the administrative act, which cause nullity of law. 2) “The defect or omission of any of the requirements of validity, unless one of the cases of preservation of the act referred to in article 14 (....)
That, the provisions of article 30 of TUO of Law No. 27444 should also be considered, which indicates the requirements for the validity of administrative acts, these being the following: Competence, Content, or purpose, Public purpose, motivation and regular procedure. Regarding the content or object.- “The administrative acts must express their respective object, so that their legal effects can be unequivocally determined. Its content will conform to the provisions of the legal system, must be lawful, accurate, possible physically and legally, and understand the issues arising from the motivation. In addition, numeral 6.1) of article 6 of the Single Text Ordered in mention, states that: “The motivation must be expressed, through a concrete and direct relationship of the proven facts relevant to the specific case, and the presentation of legal reasons and regulations that with direct reference to the above justify the act adopted ”. Numeral 6.3) of article 6 of the same legal body states the following: “They are not admissible as motivation, the presentation of general or empty formulas of foundation for the specific case or those that due to their darkness, vagueness, contradiction or insufficiency are not specifically enlightening for motivation motivation ”;
That, article 211o, numeral m2ii.i) of TUO of Law No. 27444 states that: “In any of the cases listed in article 10, the nullity of administrative acts can be declared ex officio, even if they have been signed, provided that they aggravate the public interest ”, numeral 211.2), of the same norm indicates:“ The nullity ex officio can only be declared by the senior official who issued the act that is invalidated. If it were an act issued by an authority that is not subject to hierarchical subordination, the nullity shall be declared by resolution of the same official ”. In case of declaration of nullity ex officio of an administrative act favorable to the administered, the authority, prior to the pronouncement, is transferred, granting a period of not less than five (5) days to exercise his right of defense ”;
That, in that sense, to declare the nullity ex officio of the Directorate Resolution No. 044-2018 / GORE-ICA / DREM dated December 31, 2018 and of the Directorial Resolution No. 022-2018 / GORE-ICA / DREM dated May 21, 2019, the administrative procedure must be started to review ex officio the legality of the aforementioned Directorate Resolutions, considering that the administrative act subject to annulment is presumably immersed within the grounds for annulment provided for in the article 10, numeral 1) and 2) of TUO of Law No. 27444;
That, for the foregoing, it is the responsibility of this Regional Department of Economic Development TO START ADMINISTRATIVE PROCEDURE TO REVIEW THE LEGALITY OF THE DIRECTORAL RESOLUTION No. 044-2018 / GORE-ICA / DREM OF DATE DECEMBER 31, 2018 AND THE DIRECTORAL RESOLUTION No. 022-2018 / GORE- ICA / DREM OF DATE MAY 21, 2019, being still within the period provided for in paragraph 211.3) of article 211 of the limited Law;
In use of the powers conferred on the Office by the Political Constitution, Law No. 27783 - Law of Bases of Decentralization, Law No. 27867 - Organic Law of Regional Governments and its amendments Law No. 27902, Unique Text Ordered of Law No. 27444, Law of the General Administrative Procedure, approved with Supreme Decree No. 006-2017-JUS, and Regional Decree No. 001-2004-GORE-ICA dated June 24, 2004, which approves the
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Ica Regional Government Year of the national and reconciliation dialogue___________ Regulation of Administrative Deconcentration of Competence and Resolving Powers of the Regional Government of Ica, modified by Regional Decree No. 001-2006-GORE.-ICA / PR dated April 12, 2006 and being in Legal Report No. 20-2019- GORE.ICA-GRDE / JBR of the Regional Economic Development Management;
RESOLVED:
ARTICLE ONE, - START OF OFFICE THE ADMINISTRATIVE PROCEDURE TO REVIEW THE LEGALITY OF THE DIRECTIONAL RESOLUTION NO. 044-2018 / GORE-ICA / DREM DATE DECEMBER 31, 2018 OF THE DIRECTORAL RESOLUTION NO. 022-2018 / GORE-ICA / DREM OF DATE MAY 21, 2019, for being presumably immersed in grounds of annulment provided in numeral 1) of article 10 of TUO of law No. 27444
SECOND ARTICLE, - GRANT the administrator a period of one (05) working days as stipulated in the Third Paragraph of Article 211 of TUO of Law No. 27444; which will begin as of the following business day of the one in which it is notified, to express the arguments or provide the evidence that distorts the grounds that question the legality of the DIRECTORAL RESOLUTION NO. 044-2018 / GORE-ICA / DREM DATE DECEMBER 31, 2018 AND THE DIRECTORAL RESOLUTION NO. 022-2018 / GORE-ICA / DREM DATE MAY 21, 2019.
THIRD ARTICLE, - NOTIFY the Resolution of START OF ADMINISTRATIVE PROCEDURE OF OFFICIAL NULLITY OF THE DIRECTORAL RESOLUTION NO. 044-2018 / GORE-ICA / DREM OF DATE DECEMBER 31, 2018 AND OF THE DIRECTORAL RESOLUTION NO. 022-2018 / GORE-ICA / DREM DATE MAY 21, 2019, TO THE VISTA GOLD SAC COMPANY duly represented by Mr. ALBERTINI BAFFIGO GIORGIO RAMON, domiciled at Jr. Bernardo Monteagudo No. 310 Magdalena del Mar - Lima, in accordance with the provisions of Articles 18 and 24 of Law No. 27444 Supreme Decree No. 006-2017-JUS, for the pertinent purposes
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